Verkkokaupan asiakas voi olla minkä pankin asiakas tahansa, hänen korttinsa voi olla debit tai credit ja hänen puhelimensa voi olla Android, Windows tai iPhone. Verkkokauppias ei tarvitse korttia eikä älypuhelinta. Hän saa rahat pankkitililleen.

Danske Bankin omistama MobilePay-brändi kattaa itse asiassa erilaisia maksuratkaisuja: MobilePay Point of Sale, MobilePay AppSwitch ja MobilePay Online. Tämä viimeksi mainittu on se, jonka nyt esittelen verkkokauppiaille.

Toimintaperiaate

MobilePay Online on aluksi mobiilimaksu ja lopuksi korttimaksu. Ensin verkkokaupan asiakas valitsee maksutavaksi MobilePayn. Sitten hän hyväksyy maksun sipaisemalla älypuhelintaan. Jos hän käyttää credit-korttia, hän saa laskun omalta luottokorttiyhtiöltään. Jos hän käyttää debit-korttia, maksu veloitetaan hänen tililtään. Verkkokauppias saa rahat tililleen.

Maksaminen onnistuu näin nopeasti, koska verkkokaupan asiakas on jo aiemmin asentanut älypuhelimeensa MobilePay-sovelluksen ja syöttänyt sinne korttinsa tiedot.

MobilePay-sovelluksen asentaminen

Verkkokaupan asiakkaan on asennettava MobilePay-sovellus (Suomi-versio) omaan älypuhelimeensa ennen ostosten tekemistä. Tämä vaatimus on MobilePayn yleistymisen heikoin lenkki; itselläni sovelluksen asentaminen ja korttitietojen syöttäminen kesti melkein 10 minuuttia. Sovellus on silti houkutteleva: se on maksuton, siinä on korttimaksamisen edut ja se mahdollistaa myös mobiilimaksamisen kivijalkaliikkeen kassalla.

Danske Bankin mukaan MobilePay-sovelluksella on Suomessa noin 500 000 käyttäjää ja kasvu on ollut todella nopeaa (joulukuussa 2016).

MobilePay-sovellus on ladattavissa ja asennettavissa älypuhelimen sovelluskaupasta. Älypuhelin voi olla Android, Windows tai iPhone. Asentamisen jälkeen sovellukselle ilmoitetaan yhden tai useamman credit- tai debit-kortin tiedot. Verkkokaupassa maksaminen voidaan kytkeä päälle korttikohtaisesti.

Ostosten tekeminen verkkokaupassa

MobilePay toimii maksutapana sekä tietokonetta että mobiililaitetta käytettäessä. Ostokset voivat olla suuriakin, sillä käyttörajat verkkokaupassa noudattelevat kortin käyttörajoja.

Ensin verkkokaupan asiakas valitsee maksutavaksi MobilePayn. Jos hän on avannut verkkokaupan mobiililaitteellaan, MobilePay-sovellus ponnahtaa automaattisesti auki. Maksu hyväksytään sipaisemalla. Jos verkkokaupan asiakas on avannut verkkokaupan tietokoneellaan, hän kirjoittaa avautuvaan ikkunaan puhelinnumeronsa, ottaa puhelimensa käteen, hyväksyy maksun sipaisemalla ja palaa takaisin näyttöpäätteen ääreen.

Käyttöönotto verkkokaupassa

MobilePay otetaan käyttöön ottamalla yhteyttä maksupalvelun tarjoajaan. Tällä hetkellä (tammikuussa 2017) maksutapa on otettavissa käyttöön ainakin Maksuturvan kautta. Verkkokauppaa harjoittavan yrityksen ei tarvitse olla Danske Bankin asiakas.

MobilePay voidaan näyttää verkkokaupan ostoskorisivulla erillisenä maksutapana, jos maksupalvelun tarjoaja tukee maksutavan valintasivun ohitusta. Muussa tapauksessa verkkokaupan asiakas etenee ensin maksupalveluun ja valitsee vasta sitten MobilePayn.

Ei tarvitse integroida

MobilePay Online on maksutapa, jota ei tarvitse ”integroida” suoraan verkkokauppaohjelmistoon. Maksutavan kehittäneen Danske Bankin strategiana näyttää olevan integroitua suoraan maksupalvelun tarjoajiin, eli maksujenvälittäjiin. Tämä nopeuttaa maksutavan käyttöönottoa verkkokaupoissa.

Kehitys menee näin. 1990-luvun lopulla uudet maksutavat oli integroitava suoraan verkkokauppaohjelmistoihin. Maksujenvälittäjät tulivat 2000-luvun lopulla. Meillä Clover Shopissakin suorat integraatiot eri maksutapoihin poistuvat vähitellen, koska verkkokauppiaat eivät enää halua ottaa niitä käyttöön.

Jatkot

Kesäkuussa 2017 maksutapa näyttäisi sisältyvän myös Paytrail– ja Checkout-palveluihin.