Ostoskori
Luottamuspula on yksi yleisimmistä verkkokaupan ostoskorin hylkäämiseen johtavista syistä. Toimituskuluissa oleva ilma on yksi luottamuspulaan johtavista syistä. Jos verkkokaupan asiakas tietää, että hänen tilauksensa voidaan toimittaa postipakettina 15 eurolla, mutta valittavissa on vain 25 euron postipaketti, niin kaupat ovat kiven alla.
Helsingin hallinto-oikeus on tehnyt 8.4.2021 kaksi päätöstä evästeiden tallentamiseen liittyen. Silmäilin näitä päätöksiä. Päätösten sivutuotteena saatiin mustaa valkoisella, että suostumusta evästeiden tallentamiseksi ei tarvitse aina kysyä.
Vertailen tässä kirjoituksessani maksunvälittäjien tarjoamia maksutapoja, eli maksutapoja, joilla verkkokaupan asiakas voi maksaa ostoksensa verkkokaupassa. En ota kantaa parhaimman maksunvälittäjän valintaan.
Lahjakorttien arvonlisäverotus yhtenäistyi EU:n alueella 1.1.2019. Maksua vastaan annetut lahjakortit voivat olla jatkossa joko luovutusseteleitä, yksikäyttöarvoseteleitä tai monikäyttöarvoseteleitä. Ilmaiseksi annetut lahjakortit ovat alennuskuponkeja, joita koskee omat sääntönsä.
Toimituskulujen arvonlisävero on jatkuva keskustelunaihe vuodesta toiseen. Viimeksi sitä käytiin maaliskuun puolessa välissä Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmässä.
Verkkokaupan asiakas voi olla minkä pankin asiakas tahansa, hänen korttinsa voi olla debit tai credit ja hänen puhelimensa voi olla Android, Windows tai iPhone. Verkkokauppias ei tarvitse korttia eikä älypuhelinta. Hän saa rahat pankkitililleen.
Paytrail järjestää kesäkuussa 2015 kaksi webinaaria konversio-optimoinnista. Tässä terveiseni verkkokaupan ja ostoskorin konversioasteen optimoimiseksi. Konversio-optimointi on nimensä mukaisesti optimointia.
Yhden sivun ostoskoreja on puffattu markkinoille konversioasteen pelastajana. Verkkokauppiailta ei ole kuultu vastakaikua eikä se ole ihme. Yhden sivun ostoskoreissa on kaikki pielessä nimestä lähtien.