Verkkokaupankäynti

Konversio-opit uusiksi
Verkkokauppiaan tavoitteena on myydä mahdollisimman paljon tuotteita hyvällä katteella niin, että markkinointikustannukset pysyvät kurissa. Yhtenä ratkaisuna on toteuttaa digimarkkinointia kanavissa, jotka ovat mahdollisimman tehokkaita, jolloin markkinointi konvertoituu myynniksi mahdollisimman usein.
Kuluttajansuojalakiin on tehty joukoittain pieniä uudistuksia, jotka astuvat voimaan 1.1.2023. Poimin laista kolme tärkeintä uudistusta, jotka verkkokauppiaan kannattaa huomioida omassa toiminnassaan.
Luottamuspula on yksi yleisimmistä verkkokaupan ostoskorin hylkäämiseen johtavista syistä. Toimituskuluissa oleva ilma on yksi luottamuspulaan johtavista syistä. Jos verkkokaupan asiakas tietää, että hänen tilauksensa voidaan toimittaa postipakettina 15 eurolla, mutta valittavissa on vain 25 euron postipaketti, niin kaupat ovat kiven alla.
Henkilötiedot Kanadaaan
Olin odottanut pitkään sitä päivää, jolloin ehtisin selvittää yksinkertaisen asian: missä maassa Shopify käsittelee eurooppalaisten verkkokauppojen asiakkaiden henkilötietoja. Tämä päivä alkoi aurinkoisena; ei pitänyt sataa ollenkaan, mutta klo 14 paikkeilla alkoi sataa ja klo 16 satoi jo rakeita.
Työ- ja elinkeinoministeriö luonnostelee kaupan alan tulevaisuusselontekoa ja järjesti muun muassa webinaarit aiheesta 17.11.2020 ja 3.12.2020. Kaupan toimiala on kuulemma muutoksessa. En ole itse huomannut muutosta. Silti vastaan: mitä voidaan tehdä suomalaisen kaupan alan "pelastamiseksi"?
Vuosina 2014-2016 suomalaisessa verkkokauppateollisuudessa tapahtui paljon yritysjärjestelyjä: Soprano luopui verkkokauppa-alan tytäryhtiöistään, Tieto osti Smilehousen, Oscar Software osti ProsperCartin liiketoiminnan, Nets osti enemmistön Paytrailista, OP-Pohjola osti Checkoutin ja Finqu vaihtoi Y-tunnuksensa.
Vertailen tässä kirjoituksessani maksunvälittäjien tarjoamia maksutapoja, eli maksutapoja, joilla verkkokaupan asiakas voi maksaa ostoksensa verkkokaupassa. En ota kantaa parhaimman maksunvälittäjän valintaan.
Suomen valtion omistama Posti osti tässä hiljattain Pakettikaupan. Pakettikauppa ostaa kuljetuksia eri kuljetusyrityksiltä tukkuhintaan, lisää hintaan katteen ja myy niitä verkkokauppiaille. En ole kaupasta mielissäni, koska valtiolla on nyt mahdollisuus hintasääntelyyn.
Euroopan komission suunnitelma, Action Plan on VAT, tähtää lopulliseen ALV-järjestelmään EU:n sisämarkkinoilla. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2022 ja verkkokaupankäyntiä koskien jo tammikuussa 2021.
Lahjakorttien arvonlisäverotus yhtenäistyi EU:n alueella 1.1.2019. Maksua vastaan annetut lahjakortit voivat olla jatkossa joko luovutusseteleitä, yksikäyttöarvoseteleitä tai monikäyttöarvoseteleitä. Ilmaiseksi annetut lahjakortit ovat alennuskuponkeja, joita koskee omat sääntönsä.