Hakukoneoptimoinnin ulkopuolella

Olen luova persoona. Minua kiinnostaa valtavasti se, mitä kaikkea on hakukoneoptimoinnin (SEO) ympärillä. Voinko siirtää surkean verkkokauppani sijaintia hakukonenäkyvyyden avaruudessa niin, että verkkokauppani näkyvyys on jo ennen hakukoneoptimointia parempi kuin se ansaitsisi? Tiedätkö kappaleiden vetovoimateorian? Tämä on nyt sitä rataa.

Hakukonenäkyvyyden avaruutta on liian vaikea selittää. Yksinkertaistan selitystä niin, että projisoin avaruudessa olevan hakukoneoptimoinnin yksiulotteiselle janalle, jossa on hakukonenäkyvyys asteikolla 0-100. Sovitaan niin, että hakukonenäkyvyys on aluksi janan kohdassa 10. Tiedätkö absoluuttisen nollapisteen −273,15 celsiusastetta? Sitä ei voi alittaa. Sovitaan niin, että hakukoneoptimoinnin määrä tällä janalla ei voi ylittää 40:tä yksikköä. Se on absolut niin tällä kerralla. Sovitaan niin, että hakukoneoptimointia on tehty 15 yksikköä, eli todella paljon – lähes käytännössä maksimimäärä. Tuo siis heijastuu sieltä avaruudesta janan kohtiin 10-25, eli hakukonenäkyvyys on lopuksi janan kohdassa 25. Entä jos hakukonenäkyvyys olisikin aluksi, jo ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista, janan kohdassa 35? Silloin hakukonenäkyvyys olisi samalla hakukoneoptimoinnin määrällä lopuksi janan kohdassa 50. Eikö olisi nerokasta, jos tuota aloituspistettä voisi siirtää oikealle? Nimittäin jos aloituspistettä siirretään tässä esimerkissä 10:stä 35:een, niin samalla hakukoneoptimoinnin määrällä saavutetaan kaksinkertainen hakukonenäkyvyys (35+15)/(10+15). Jos aloituspistettä ei siirretä, niin hakukoneoptimointia on tehtävä 2,7 kertaa enemmän, jotta hakukonenäkyvyys olisi lopuksi sama 50. Nämä ovat melkoisia vipukertoimia SEO-panostukselle.

Mieti. Jos hakukoneyhtiöllä on tiedossa verkkokauppasi kävijämäärät, tilausten määrät, tilausten sisällöt, reklamaatioiden määrät, poliittinen kantasi, työtuntiesi määrä, asiakkaittesi osoitteet, asiakkaittesi someprofiilit… ja kaikki muu data josta et tiedä itsekään, niin eikö silloin hakukoneoptimointi ole taistelua tuulimyllyjä vastaan? Siis siinä tapauksessa, että datasi on huonoa ja kaukana keskiarvosta. Hakukoneyhtiö tietää jo etukäteen, että verkkokauppasi on aivan mitättömän pieni roskakasa. Etkö voisi optimoida tai ainakin rajoittaa dataa, jota annat hakukoneyhtiöille – ilmaiseksi – ennen hakukoneoptimointia? Kyllä! Entä miten?

Mieti. Miksi hakukoneyhtiöt tarjoavat verkkokauppiaille ilmaisia palveluita, kuten analytiikka, tagit, fontit, kartat, selaimet, kalenterit, sähköpostit, navigaattorit jne. Perinteinen selitys tähän on ollut, että ne myyvät dataa ja voivat tarjota näitä palveluja ilmaiseksi. Tai toisin päin. Okei? Näillä palveluilla on oltava jokin rooli myös hakukoneeseen ja hakukonenäkyvyyteen liittyvässä kontekstissa. Nyt alkaa se kutkuttava osuus.

Mitäpä jos et antaisi hakukoneyhtiöille verkkokaupastasi niitä äärimmäisen noloja tietoja, kuten että sait viime jouluna vain yhden tilauksen? Tai että olet kauppasi ainoa ylläpitäjä? Ymmärrätkö logiikan? Rajoita tietoja, joita annat hakukoneyhtiöille jo ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista. Yritä pitää liikesalaisuutesi itselläsi. Älä käytä palveluja, ohjelmistoja, vimpaimia, alustoja ja kanavia, jotka vuotavat tietoja hakukoneyhtiöille. Verkkokaupan menestymisen kannalta ne ovat tarpeettomia. Karkkiteorian mukaan niiden käyttöä kuitenkin suositellaan. Koulutukseen pitää saada sisältöä jne. Ihminen on sen verran ahne, hyväuskoinen ja seurallinen.

Yhteenveto: Fysiikan lakien mukaan kappaleet vetävät toisiaan puoleensa. Poista janan vasemmalta puolelta negatiiviset vetovoimatekijät, niin hakukoneoptimointikokonaisuus siirtyy oikealle ja siinä samalla hakukoneoptimoinnin aloituspiste.

Käytännön vinkkejä:

  • Älä lisää verkkokauppasi sivuille hakukoneyhtiöiden ulkoisia JavaScriptejä.
  • Älä lisää verkkokauppaasi fontteja, jotka ladataan hakukoneyhtiöiden palvelimilta.
  • Älä lisää verkkokauppaasi hakukoneyhtiöiden omistamia maksutapoja.
  • Älä lisää verkkokauppaasi hakukoneyhtiöiden tarjoamaa analytiikkaa tai konversioseurantaa.
  • Älä lisää verkkokauppaasi hakukoneyhtiöiden tarjoamia karttoja.
  • Älä käytä hakukoneyhtiöiden valmistamia verkkoselaimia.
  • Älä käytä verkkokauppa-alustoja, jotka luovuttavat verkkokauppasi tiedot hakukoneyhtiöille.
  • Älä osta palveluita yrityksiltä, joiden liikeidea perustuu hakukoneyhtiöiden tarjoamiin palveluihin.
  • Älä osta palveluita yrityksiltä, jotka ovat hakukoneyhtiöiden kumppaneita.
  • Käytä hakukoneyhtiöiden tarjoamia palveluita mahdollisimman vähän.
  • Käytä VPN-yhteyttä, jos käytät hakukoneyhtiöiden tarjoamia palveluita.
  • Säädä verkkoselaimen yksityisyysasetukset tappiin asti.
  • Tyhjennä verkkoselaimen evästeet ja sivuhistoria joka päivä.
  • Tee tilinpäätös bruttotulosperiaatteella, jos tilinpäätös on julkinen.