Paytrail järjestää kesäkuussa 2015 kaksi webinaaria konversio-optimoinnista. Tässä terveiseni verkkokaupan ja ostoskorin konversioasteen optimoimiseksi. Konversio-optimointi on nimensä mukaisesti optimointia. Optimipiste riippuu verkkokauppiaan tavoitteista. Verkkokauppias saattaa tavoitella matalampaa konversioastetta perustellusta syystä, kuten esimerkiksi asiakaspalautusten määrän vähentäminen.

Konversio-optimointi X4:ssä

Clover Shop X4 -verkkokauppaohjelmiston toteutuksessa on huomioitu mm. seuraavat menetelmät.

  • sivujen nopeat latautumisajat
  • reagoiva, eli responsiivinen, verkkokauppa
  • sivut enintään kolmen klikkauksen päässä etusivulta
  • ennustava ja laaja tuotehaku
  • linkkipolut kategorioissa ja tuotesivuilla
  • monipuoliset tuote-esittelyominaisuudet
  • monipuoliset tarjous- ja kampanjaominaisuudet
  • manuaalinen, automaattinen ja puoliautomaattinen ristiinmyynti
  • lisää koriin -painike voi sijaita kategorioissa ja tuotesivuilla, tai pelkästään tuotesivuilla
  • suora tai leijuva ostoskori (Lisää ostoskoriin -painiketta klikattaessa)
  • ostoskorisivulla ilmaisen toimituksen rajalaskuri
  • rekisteröityminen voi olla vapaaehtoista tai pakollista
  • maksu- ja toimitustavat voidaan nimetä vapaasti ja kohdentaa asiakasryhmiin
  • maksutavan valintasivun ohitusmahdollisuus
  • veromalli voidaan lukita ja valinta ohittaa
  • tilauslomakkeen kentissä on muisti
  • tilauslomakkeessa kysyttävät tiedot ja niiden pakollisuus voidaan asettaa
  • bottivarmistus (laskutehtävä) voidaan kytkeä pois päältä
  • yhden tai kahden sivun tilausprosessi
  • selkeä Lähetä tilaus -painike
  • tilausprosessista erillinen maksuprosessi
  • selkeä Siirry maksuun -painike ja automaattinen maksuun siirtyminen
  • maksun uudelleenyritys
  • häiriöt maksuprosessissa eivät vaikuta konversioasteeseen
  • maksamattomat tilaukset voidaan pelastaa, koska ne on otettu vastaan

Mielessä pyörinyttä

  • Asiakaspalautukset laskevat konversioastetta, koska ne kirjataan kirjanpidossa myynnin vähennykseksi.
  • Maksuvelvollisuusilmoitus on turha, jos tilaukseen ei liity maksuvelvollisuutta (siis jos verkkokauppias ei peri maksamattomia tilauksia).
  • Konversioastetta on mahdoton mitata luotettavasti ja yhteismitallisesti. Osa verkkokaupan kävijöistä on robotteja. Jos robotteja poistettaisiin kävijätilastoista, mittaustapa olisi yhtä luotettava kuin tyytyväisille asiakkaille lähetetty asiakastyytyväisyyskysely.
  • Täysi 100 %:n konversioaste johtaisi konkurssiin, koska tavaroita jouduttaisiin toimittamaan myös roboteille, jotka eivät edes palauta tavaroita.
  • Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että 1-20 %:n konversioaste on erittäin hyvä.

Keskity oleelliseen

Optimointi ei ole salatiedettä. Tärkeintä verkkokauppiaalle on tuntea asiakaskuntansa tavat ja taidot. Periaatteessa voisin kuitenkin todeta, että konversio-optimoinnin merkitys on ylikorostunut samoin kuin hakukoneoptimoinnin. Varsinkin hakukoneoptimoinnin viimeiset toimenpiteet ovat kaikkein kalleimpia. Verkkokaupan menestymisen resepti sisältää ainakin sata tärkeämpää ainesosaa kuin optimointi, vaikka toisaalta ne ovat juuri optimointia. Menipä vaikeaksi 🙂